شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

گروه بورس: آخرین اطلاعات بیانگر آن است که ارزش بورس تهران ظرف 50 روز گذشته 10 هزار میلیارد تومان معادل 8 میلیارد دلار کاهش یافته است.

کارشناسان معتقدند که عمده‌ترین دلیل نزول شاخص، اثر مذاکرات هسته‌ای و سایه مسائل سیاسی است. روز گذشته انجام دو معامله عمده خارج از ساعت معاملاتی شائبه دستکاری در شاخص بورس را در روز‌هایی که شاخص با نزول سنگین مواجه است تقویت کرد.

به گزارش همشهری، دیروز پس از انتشار خبر‌های مربوط به نشست نمایندگان ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین لغو مذاکرات هسته ایران در سطح معاونین دو طرف، شاخص‌های بورس تهران با نزول سنگین مواجه شدند. در مبادلات روز گذشته شاخص کل بازار سهام یک درصد کاهش یافت وصف‌های زیادی از سوی سهامداران برای فروش سهام شرکت‌ها در بورس تشکیل شد.

جداول آماری مربوط به ارزش روز بورس تهران نشان می‌دهد که سایه مسائل سیاسی باعث افت شدید ارزش بورس تهران در طول 50 روز گذشته شده است به‌طوری که در طول دوره مذاکرات استانبول ، بغداد و مسکو بیش از 10 هزار میلیارد تومان معادل 8 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 1226 تومان) از ارزش روز بورس تهران کاسته شده است.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره دلایل نزول شاخص‌های بورس گفت: عمده‌ترین دلیل نزول شاخص بورس اثر روانی مسائل سیاسی و مذاکرات ایران بر سر پرونده هسته‌ای است، چرا که به به‌نظر می‌رسد کلیت بازار به این نتیجه رسیده است که مذاکرات مسکو موفقیت آمیز نخواهد بود.

وی افزود: نزول شاخص بورس تهران در مبادلات روز گذشته پیش‌درآمد مذاکرات بود؛ شاید به این دلیل که برخی ابعاد مذاکرات بغداد پس از مدتی تاخیر در شرایط کنونی در حال روشن شدن است و سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده مذاکرات با ابهام مواجه کرده است. همچنین محمد رضا کفاش دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره دلیل افت سنگین بورس تهران در مبادلات روز گذشته گفت: انتشار برخی اخبار سیاسی در مورد موضوعات سیاسی سرمایه‌گذاران را نگران کرد.

در چنین شرایطی سهامداران واکنش زیادی به این موضوع نشان دادند و این به‌دلیل اثر روانی انتشار این اخبار بود. وی افزود: به‌نظر من واکنش سرمایه‌گذاران بیش از حد لزوم است چرا که قبل از مذاکرات بغداد چون نوعی خوشبینی نسبت به مذاکرات به‌وجود آمده بود شاخص بورس تهران با صعود مواجه شد اما نتیجه عکس گرفته شد. در حال حاضر نیز شاید پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به آینده مذاکرات مسکو به حقیقت تبدیل نشود.

بازار دستکاری نشده است

در شرایطی که روز گذشته بورس تهران با افت سنگینی مواجه شد، درپی وقوع یک اتفاق پس از پایان معاملات، شایعه دستکاری در معاملات بورس تهران در محافل بازار سرمایه پیچید. در معاملات روز گذشته زمانی که ساعت معاملات بورس پایان یافته بود دو معامله عمده در بورس انجام شد که 24 میلیارد تومان آن مربوط به شرکت گل گهر و 19 میلیارد تومان آن مربوط به شرکت پتروشیمی فناوران بود.

این دو معامله با احتساب معامله عمده شرکت سرمایه‌گذاری سپه 60درصد از مجموع معاملات کل بورس را تشکیل می‌داد؛ به این معنا که اگر مجموع این سه معامله از جمع کل معاملات بورس کسر شود، ارزش معاملات بورس به نحو محسوسی کاهش می‌یابد و به اعتقاد برخی از کارشناسان انجام چنین کاری درست در روزی که شاخص‌های بورس درحال نزول هستند نوعی علامت غلط دادن به بازار است.

هر چند این معاملات براساس مصوبه شورای بورس انجام می‌شود اما پرسش اینجا بود که چرا این معاملات در چنین روزی انجام شده است. در همین رابطه علی صحرایی معاون بورس اوراق بهادار تهران ضمن تکذیب شایعه دستکاری در بازار، در گفت‌وگو با همشهری گفت: هر دوی این معاملات براساس قانون و براساس مصوبه شورای بورس انجام می‌شد.

وی افزود: معاملات خارج از ساعت بورس صرفا با تأیید شورای بورس انجام می‌شود و هر دوی این معاملات مربوط به نقل و انتقال سهام متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت بود که براساس مصوبه شورای بورس انجام می‌شد.

همچنین بورس تهران هم در اطلاعیه رسمی به نقل از معاونت بازار اعلام کرد: روز گذشته تعداد 62,343,204 سهم از سهام شرکت معدنی صنعتی گل گهر و تعداد 112,499,000 سهم از سهام شرکت پتروشیمی فناوران و تعداد 13,163,351 سهم از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپه به ارزش 13.5 میلیارد ریال متعلق به صندوق‌های بازنشستگی و پس‌انداز کارکنان شرکت ملی نفت به شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت به‌صورت معامله خارج از جلسه معاملاتی منتقل شد.

کد خبر 173491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز